Gå til hovedinnhold

God kontrast og fargebruk

Kontrast og fargebruk er viktig for å kunne oppfatte tekst og annen informasjon. Det er spesielt viktig for svaksynte elever og elever med fargeblindhet som kan oppleve at det ikke er mulig å oppfatte innholdet i digitale læremidler på grunn av feil fargebruk eller manglende kontrast. God kontrast og fargebruk er imidlertid nyttig for alle elever. Digitale læremidler brukes i mange kontekster i klasserommet, hjemme eller til og med utendørs. Disse eksterne forholdene er også med på å påvirke hvor synlig innhold på skjerm er. I denne artikkelen gis det forklaring og veiledning på hvordan digitale læremidler kan skapes på en måte som sørger for god kontrast og fargebruk.

Relevante krav

  • 1.4.1
    Ikke bruk presentasjon som bygger utelukkende på farge.

  • 1.4.3
    Sørg for at det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn.

  • 1.4.11
    Ikke-tekstlig innhold skal ha et kontrastforhold på minst 3:1 mot farger som ligger ved siden av.

Brukergrupper

  • Svaksynte elever
  • Elever med fargeblindhet
  • Elever med lesevansker
  • Elever med kognitive utfordringer
  • Elever med situasjonsbaserte utfordringer (f.eks. sterkt lys, refleksjoner)

Formål

Formålet med kravene er å sikre god synlighet for tekstlig og ikke-tekstlig innhold, slik at alle elever, uavhengig av synsevne eller situasjon, kan oppfatte og forstå innholdet effektivt.

Enkelte læreplanmål, spesielt i Kunst og håndverk, som er knyttet til farger kan være grunnlag for utforming som ikke følger kravene for kontrast og fargebruk. Dersom farger og kontrast brukes på en måte som bryter med kravene må dette forankres i det pedagogiske formålet. Les mer om pedagogisk formål

Designerens rolle

Som designer må du sørge for at tekst og ikke-tekstlig innhold har tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen. Vi kan komme langt i arbeidet med kontrast og fargebruk ved å sjekke farger med en kontrastsjekker. På den måten kan vi sjekke at kontrasten ligger innenfor de verdiene som er definert i WCAG 2.

I tillegg til å kontrollere konstrastverdier er det også viktig å bruke farger på riktig måte. Informasjon skal ikke formidles med farge alene. Et eksempel på dette kan være et rødt lys som dukker opp ved feil i en quiz eller spill. For å overholde kravene er det i dette eksempelet nødvendig å formidle at det er feil med tekst, lyd eller på en annen måte i tillegg til rødfargen.

  • Sjekk kontrastforhold med verktøy som Multi-Color Contrast Checker | Norsk regnesentral (Åpnes i ny fane). Normal tekst skal ha et kontrastforhold på minst 4.5:1. Stor tekst og andre elementer skal ha et kontrastforhold på minst 3:1.
  • Ta høyde for fargebruk og kontrast fra starten av designprosessen. Dette har sammenheng med hvordan brukes på alle nivåer i et digitalt læremidler, ikke bare i layout og fremtoning.
  • Test med ulike enheter i ulike lysforhold. For å sørge for likeverdig tilgang til et digitalt læremiddel er det viktig å ta høyde for faktiske lysforhold og skjermer.
  • Gjennomfør brukertesting med svaksynte elever.

Beste praksis

  • Bruk etablerte verktøy som Multi-Color Contrast Checker | Norsk regnesentral (Åpnes i ny fane) for å verifisere kontrast.
  • Bruk tekst, lyd eller andre medium i kombinasjon med farger når fargen formidler informasjon.
  • Innad i bilder og video gjelder ikke kravet om kontrast, med mindre det er tekstlig informasjon i bildet eller videoen. Grunnen til dette er at bilder og videoer er svært sammensatte og bruker mange farger.
  • Stil lenker på vanlig måte - blåfarget med understreking

Feller å unngå

  • Ikke anta at fargekombinasjoner ser like bra ut på alle skjermer eller i alle lysforhold.
  • Unngå tekst direkte over kompliserte eller varierte bakgrunnsbilder uten ekstra tiltak.
  • Unngå farger som eneste måte å formidle informasjon på.

Tips og triks

  • Velg enkle fargepaletter med god kontrast. Sammensatt innhold med mange farger gjør det vanskeligere å bevare god kontrast.
  • Test farger og kontrast med forskjellige enheter, skjermer og ekte brukere gjennom produksjonen av det digitale læremidlet.
  • Bruk kontrastverktøy tidlig i designprosessen, ikke bare ved ferdigstillelse.

Ressurser til fordypning